Hangi tarzda şekillendiriliyor olurlarsa olsunlar harflerin tekil olarak ilk hallerindeki açıklık yani okunurluk söz konusu şartı tahkim etmektedir. Nitekim harflerin “Elif çubuk gibi, mim çomak gibi…” vb. tekrarlarla bir çocuğun zihnine nakşedilmesi de evvel emirde tekil görünümün hemen fark edilmesine ve ardından okunurluğun teminine yöneliktir.
Son tahlilde hatta sadelik vurgusuna bağlanan bu yönelimin hüsnihat adı altında form/biçim olarak yeni bir düzeye taşınması, ilk açık hattın güzel nitelemesini hak edecek şekilde özel bir kabiliyete, marifete, hünere ya da sanata konu olmasıyladır.
Öyle görünüyor ki bu çeşitlik ve nihayetindeki uzlaşma (aklâm-ı sitte), yukarıda zikrettiğimiz hüsnihattın özel / ferdî kabiliyete, marifete, hünere ya da sanata konu olması nedeniyledir. Zira uygulama uygulayanın niyet, maksat ve zevkine bağlıdır ve dolayısıyla uygulayanın -burada hattatın- hayali, istidadı, ibda’ mahareti, başkalarından farklı olma çabası… belirleyicidir. Ki biz buna bir hattat için hadde tabi olmayan hususlar olarak önceki yazımızda işaret etmiştik. Uğur Derman Hocamız da “Câhiliye devrinde ‘cezm’ ve ‘meşk’ diye adlandırıldığı rivayet olunan bu yazılar, İslâmiyet’ten sonra hicreti takip eden bir asır içinde büyük gelişmeler kaydetmiş ve tedrîcen güzelleşerek sanat yazısı seviyesine yükselmiştir.” kaydıyla buna işaret etmiştir. (Bkz.: TDV, İA)
BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez. BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz. Piyasa verileri iDealdata Finansal Teknolojiler A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. BİST hisse verileri 15 dakika gecikmelidir.