Şehir merkezinde yer alan Bayburt Ulu Camii, Selçuklu Sultanı 2. Gıyasettin Mesud zamanında 1282- 1299 yılları arasında yapılmış. Değişik dönemlerde gördüğü tamirlerle özgünlüğünü büyük ölçüde yitirmiş. 1967 yılında Vakıflar tarafından kapsamlı bir restorasyondan geçirilmiş. Bu restorasyonda minaresi, ibadet mekânına açılan iki kapısı ve mihrap önü kubbesine geçişi sağlayan mukarnaslı tromplar dışında caminin tamamı yenilenmiştir.
Anadolu Selçuklu geleneğindeki orijinal minaresi, kare kaide üzerine silindirik gövdeli olarak yükseliyor. Sekizgen papucunda ve şerefe altında geometrik ve bitkisel motifli çiniler bulunuyor. Dikdörtgen formlu bir plan şeması gösteren caminin doğu yönünde bir son cemaat yeri var. Yapıda bulunan beş onarım kitabesinin hepsi bu son cemaat yerindeki duvarlarda yer alıyor. Ahşap kirişli düz damla örtülü son cemaat yerinden harime geçişi sağlayan iki kapı var. Özgün kapılardaki zengin geometrik, bitkisel ve figürlü süslemelerle Selçuklu geleneği yansıtılmış. Caminin harimi mihrap yönüne dik uzanan üç nefli, mihrap önü kubbeli bir plana sahip. Taş payeler sivri kemerlerle birbirine bağlanmış. Mihrap önünde iki pâyeye oturan üç geniş sivri kemerin teşkil ettiği kare mekânın üzeri kubbeyle örtülmüş. Orta sahın üzerinde kare formlu, sonradan camla kapatılan bir aydınlık feneri yer alıyor. Caminin orijinal mihrap ve minberi ne yazık ki günümüze ulaşamamış.
Bayburt Ulu Camii, değişik dönemlerde gördüğü tamirlerle özgünlüğünü büyük ölçüde yitirmiş. Günümüzdeki görünümünü 1967 yılındaki restorasyonda almış.
Cami, şehir merkezinde betonarme binalar arasında sıkışıp kalmış.
Bayburt Kalesi ve cami.
Anadolu Selçuklu geleneğindeki orijinal minaresi, kare kaide üzerine silindirik gövdeli olarak yükseliyor. Sekizgen papucunda ve şerefe altında geometrik ve bitkisel motifli çiniler bulunuyor.
Tuğla örgülü özgün minare.
Minarenin şerefesi altında geometrik ve bitkisel motifli çiniler.
Minarenin papucundaki geometrik ve bitkisel motifli çinilerin büyük bölümü düşmüş.
Camiye doğu cephesindeki son cemaat yerinden giriliyor.
Caminin beş onarım kitabesi son cemaat yerindeki duvarlarda yer alıyor.
Ahşap kirişli düz damla örtülü son cemaat yerinden harime geçişi sağlayan iki kapı var. Bu kapılar orijinal.
Son cemaat yerindeki orijinal kapılardan biri.
Caminin harimi mihrap yönüne dik uzanan üç nefli, mihrap önü kubbeli bir plana sahip. Taş payeler sivri kemerlerle birbirine bağlanmış.
Orta sahın üzerinde kare formlu, sonradan camla kapatılan bir aydınlık feneri yer alıyor.
Harim içindeki paye ve kemerler.
Harimin kuzeyinde yer alan ikinci kat.
Mihrap yönünden kuzeye cami harimi.
Aydınlık fenerinin yer aldığı orta bölüm.
Mihrap önünde iki pâyeye oturan üç geniş sivri kemerin teşkil ettiği kare mekânın üzeri kubbeyle örtülmüş.
Sonradan yapılan mihrap ve minber. Caminin orijinal mihrap ve minberi ne yazık ki günümüze ulaşamamış.
Güneyden kuzeye cami harimi.