Böyle arşiv görülmedi

Harun Karaburç
04:0012/01/2019, Cumartesi
G: 12/01/2019, Cumartesi
Yeni Şafak
 Nevzat Atlığ
Nevzat Atlığ

Usta müzisyen ve koro şefi 95 yaşındaki Nevzat Atlığ, bütün arşivini Osmanlı Dönemi Müziği Uygulama ve Araştırma Merkezi’ne bağışladığını açıkladı. Atlığ, “Böyle bir arşiv hiçbir yerde yok” dedi.

İstanbul Üniversitesi Osmanlı Dönemi Müziği Multimedya Arşivi (OMARŞİV) Arama ve Karşılaştırma Portalı, kamuoyuna açıldı. OMAR Müdürü Gönül Paçacı Tunçay önceki gün portalın tanıtımını yaparken Türk müziği koro şefi, Mecud Cemil’den devraldığı Klasik Türk Müziği Korosu, Devlet Klasik Türk Müziği Korosu’yla yıllarca sahnede ve radyoda konserler veren 95 yaşındaki Nevzat Atlığ da 1950’lerden bugüne oluşturduğu Türk müziği arşivini İstanbul Üniversitesi bünyesinde çalışmalarını sürdüren Osmanlı Dönemi Müziği Uygulama ve Araştırma Merkezi’ne bağışladığını söyledi.

25 YIL KONSER VERDİM

  • Kendisi de İstanbul Üniversitesi mezunu olan Atlığ, arşivinin önemini şu sözlerle anlattı: “1940’lı yıllarda üniversite korosunu kurdum ve bu koroyla on yıl boyunca sahnelerde ve özellikle 1950’den 58’e kadar sekiz yıl boyunca İstanbul Radyosu’nda konserler yaptım. O zaman kayıt imkanları pek yoktu ama o günlere ait birkaç kayıt da buldum. Yani arşivim 50’li yıllara kadar dayanıyor. Ondan sonra Klasik Türk Müziği Korosu’nun şefliğini kurucusu Mesud Cemil’den devraldım. 1975 yılına kadar radyoda konserler verdik. O yıllar içinde koroda çok değerli saz ve ses sanatçıları vardı. İcranın içinde çok değerli müzisyenlerin de olması ayrı bir değer ifade diyor. 1975’te Devlet Korosu’nu kurdum ve AKM’de her Pazar 25 yıl boyunca konser verdik. Onların video ve ses kayıtları var. Diyebilirim ki bu arşiv ne konservatuvarlarda ne Kültür Bakanlığında, hatta iddia edebilirim ki belki TRT’de bile yok.”

SÖZ UÇAR YAZI KALIR

Multimedya arşiv projesinin Cumhurbaşkanlığına bağlı Strateji Bütçe Dairesi Başkanlığı tarafından desteklendiğini kaydeden Gönül Paçacı Tunçay, projeyi “Bu portal Osmanlı dönemi müziği içinde her türlü müzik eserinin aynı dönemde ya da başka dönemde kaydedilmiş her türlü verisini karşılaştırma imkanı sunacak. En titiz sitelerde veya araştırmalarda besteci, güfteci, makam ve usul bilgileri yeterli kabul edilir. Biz eserlerle ilgili daha ayrıntılı bilgiler veriyoruz. Eserlerin farklı dönem ve farklı kaynaklardaki versiyonlarını aynı anda görmüş olacağız. Çünkü hala bir standardizasyon yok. 20 bin civarında tarama yaptık. Bir buçuk yıldır çalışıyoruz. Önümüzde bir yol haritası var. Bu devirde artık bu teknoloji içinde bizim böyle olmamız lazım. Söz uçup yazı kalıyor” sözleriyle anlattı. OMARŞİV Arama ve Karşılaştırma portalına şuradan ulaşabilirsiniz:
  • Neşriyat-ı Musiki genişletildi
  • Multimedya arşivi yoluna ilk olarak popüler bir yayınla başlıyor. O da Şamlı İskender’in Müntehabât adını verdiği nota yayınları. Burada 1052 adet nota yer alıyor. Hatta OMAR İcra Heyeti, bu notaların içinden eserler seçerek ‘Müntehabât’ adında bir de albüm hazırlamış. Gönül Paçacı Tunçay’ın şefliğindeki icra heyetinde Bilen Işıktaş, Burak Malçok, Caner Can, Enis Tombul, Fatih Ovalı, H. Işık Ersin, Lebriz Güner Gunca, Merve Utandı Kalkan, Nağme Yarkın, Nilay Kulaksız, Oray Yay, Oya İşboğa ve Rıdvan Aydınlı yer alıyor. Bu tarz kayıtların zamanla kaydedilip sistem üzerinden paylaşılacağını söyleyen Tunçay, 2010 yılında yayımladığı Neşriyat-ı Musiki kitabının genişletilmiş ve iki cilt halini almış baskısının da Vakıfbank Yayınları tarafından önümüzdeki günlerde okurla buluşacağını müjdeliyor.
#Nevzat Atlığ
#Arşiv
#OMARŞİV
#Gönül Paçacı