Yan duvarlarda mahfil altındaki iki pencere arasında, karşılıklı olarak birer kitabe bulunuyor.
Topkapı surları dışındaki Takkeci Camii, dış görüntüsüyle tipik bir mahalle mescidi fakat iç tezyinatıyla bazı selâtin camilerini bile kıskandıracak özellik ve güzellikte.
1/34
Topkapı sur dışında, E-5 karayolu kenarında yer alan Takkeci Camii, dış görünüş itibarıyla tipik bir mahalle mescidi.
2/34
Caminin doğu tarafında Takkeci Sokağı’nın köşesinde yer alan İbrahim Çavuş’un evi. Evin alt katı sokağın iki tarafına açılan pencereli sebil olarak tasarlanmış. Yanında da İbrahim Çavuş ve oğlu Halil Çavuş’un kabirleri bulunuyor.
3/34
Caminin bânisi İbrahim Çavuş’un ve oğlu Halil Çavuş’un kabirleri.
4/34
Caminin avlu duvarına bitişik olan çukur çeşme sonradan Derviş Paşa tarafından yaptırılmış. 1819 yılıyla tarihleniyor.
5/34
Cami avlusunun kıble tarafındaki kapının sağına bitişik, üstü açık bir sebil ve bir sıbyan mektebi bulunuyor. Orijinali tek katlı ve çatılı olan mektebin üstü, son restorasyonda sebilde olduğu gibi açık bırakılmış. Sebil ve mektebe, Takkeci Camii Sokağı’ndan ayrı bir kapı ile giriliyor.
6/34
Cami avlusunun kıble tarafındaki kapının sağına bitişik, üstü açık bir sebil ve bir sıbyan mektebi bulunuyor. Orijinali tek katlı ve çatılı olan mektebin üstü, son restorasyonda sebilde olduğu gibi açık bırakılmış. Sebil ve mektebe, Takkeci Camii Sokağı’ndan ayrı bir kapı ile giriliyor.
7/34
Mektebe bitişik olan sebilin avluya bakan penceresi yanında büyük bir kitabesi bulunuyor. 1593-94 tarihli kitabe dokuz satır olarak celi sülüsle, caminin kitabesini de yazan Nûşî tarafından yazılmış.
8/34
Sebilin yanında yer alan kuyu.
9/34
Son cemaat yerinde, cümle kapısının iki yanında ikişer alt ve üst pencere bulunuyor. Alt pencereler arasına da iki adet alınlıkları süslenmiş mihrapçe yerleştirilmiş. Alt pencerelerin kemer aynalarını celi sülüsle Fatiha, İhlas, Felak ve Nas sureleri taçlandırıyor.
10/34
Son cemaat yerinde, cümle kapısının iki yanında ikişer alt ve üst pencere bulunuyor. Alt pencereler arasına da iki adet alınlıkları süslenmiş mihrapçe yerleştirilmiş. Alt pencerelerin kemer aynalarını celi sülüsle Fatiha, İhlas, Felak ve Nas sureleri taçlandırıyor.
11/34
Takkeci İbrahim Ağa Camii'nin cümle kapısının iç kısmında yer alan altın yaldızlı nakışlarla bezeli pano.
12/34
Takkeci İbrahim Ağa Camii'nin kapısından girildiği anda mükemmel bir iç tezyinatla karşılaşılır. Cami, 16. yüzyıl İznik çinilerinin yanında kalem işi nakışlarıyla da oldukça etkileyicidir.
13/34
Dokuz ahşap direk üstündeki mahfil, “U” şeklinde camiyi sağ ve soldan ortasına kadar çevreliyor. Mahfil tavanı, dikme ve kemerlerdeki orijinal altın yaldızlı nakışlar, Vakıflar İdaresi’nin 1985’te yaptırdığı çalışmalarda ortaya çıkarıldı.
14/34
Takkeci Camii'nin kadınlar mahfilindeki ahşap kafesler de caminin içindeki her şey gibi orijinal.
15/34
Yan duvarlarda mahfil altındaki iki pencere arasında, karşılıklı olarak birer kitabe bulunuyor.
16/34
Kurşunla kaplı çatının altında yer alan gizli kubbe. Yaldızlı çatı ile dilimlenen ahşap kubbenin eteklerindeki mukarnasları altın yaldızlı iki sıra badem ve yapraklarla süslenmiş. Kubbe göbeğinde de çember içinde bir âyet yer alıyor.
17/34
Gizli kubbenin göbeğinde çember içinde bir âyet yer alıyor.
18/34
Takkeci İbrahim Ağa Camii, ününü içerisindeki çinilerinden alıyor. Pencerelerin alınlıklarına kadar bütün duvarları, 16. yüzyılın en güzel İznik çinileriyle kaplanmış. Camiyi renk cümbüşüne boğan bu çinilerde; nar çiçeği kırmızısı, parlak camgöbeği, yeşil ve lâcivert renkler hakim.
19/34
Camiyi renk cümbüşüne boğan bu çinilerde; nar çiçeği kırmızısı, parlak camgöbeği, yeşil ve lâcivert renkler hakim.
20/34
Takkeci Camii, ününü çinilerinden alıyor. Pencerelerin alınlıklarına kadar bütün duvarları İznik çinileriyle kaplanmış. Bânisinin rüyasına atfen de en çok üzüm salkımı motifi kullanılmış.
21/34
Duvarları süsleyen çini panolarda İbrahim Çavuş’un rüyasına atfen en çok üzüm salkımı motifi kullanılmış.
22/34
Pencere araları vazo ve çiçek buketli çini panolarla, bu panoların kemer köşelikleri ve içleri de zengin motiflerle süslenmiş.
23/34
Takkeci İbrahim Ağa Camii’nin mahfil tavanı, dikme ve kemerlerindeki kalem işi nakışlar da çinileri kadar etkileyici.
24/34
Takkeci İbrahim Ağa Camii’nin mahfil tavanı, dikme ve kemerlerindeki kalem işi nakışlar da çinileri kadar etkileyici.
25/34
Takkeci İbrahim Ağa Camii’nin mahfil tavanı, dikme ve kemerlerindeki kalem işi nakışlar da çinileri kadar etkileyici.
26/34
Takkeci İbrahim Ağa Camii’nin mahfil tavanı, dikme ve kemerlerindeki kalem işi nakışlar da çinileri kadar etkileyici.
27/34
Takkeci İbrahim Ağa Camii’nin mahfil tavanı, dikme ve kemerlerindeki kalem işi nakışlar da çinileri kadar etkileyici.
28/34
Takkeci İbrahim Ağa Camii’nin mahfil tavanı, dikme ve kemerlerindeki kalem işi nakışlar da çinileri kadar etkileyici.
29/34
Mihrap duvarındaki pencerelerin kemer aynalarında son cemaat pencerelerindeki gibi celi sülüs hatlar bulunuyor. Diğerlerindeyse çini panolar yer almış.
30/34
Mihrap, alçı mukarnaslarının dışında, tamamen çini ile kaplanmış. Mihrap âyeti de çiniyle yazılmış. Ne yazık ki bu çinilerin bir kısmı vandal çini hırsızları tarafından çalınmış. Çalınanların yerleri belli olması için beyaz fayanslarla kapatılmış.
31/34
Mihrap, alçı mukarnaslarının dışında, tamamen çini ile kaplanmış. Mihrap âyeti de çiniyle yazılmış. Ne yazık ki bu çinilerin bir kısmı vandal çini hırsızları tarafından çalınmış. Çalınanların yerleri belli olması için beyaz fayanslarla kapatılmış.
32/34
Mihrap, alçı mukarnaslarının dışında, tamamen çini ile kaplanmış. Mihrap âyeti de çiniyle yazılmış.
33/34
Caminin mermer minberi; şebekeli korkuluğu, kafesli yan aynalıkları ve sade silmeleriyle sanat değeri açısından önemli bir örnektir. Minberin yanındaki ahşap direk, son restorasyonda destek için konulmuş.
34/34
Köşede görülen kürsü camide özgün olmayan tek unsur ve bu caminin dokusuna hiç uymamış. Çok iğreti duruyor.
#Topkapı surları
#Takkeci Camii
#selâtin camil