Şüheda Davitt: Şarkısı olan bir kuş

04:0029/07/2023, Cumartesi
G: 29/07/2023, Cumartesi
Ömer Lekesiz

Siyaset ile kültür kelimelerinin birbirlerinin yerini alacak ya da birbirlerine vekalet edecek şekilde kullanıldıklarına dair yazdığımız son iki yazıda ulaştığımız ilgili hükümleri ve sonuçları daha da anlaşılır kılmak üzere birkaç örnek vermeyi düşünürken Sinéad Marie Bernadette O’Connor (d. 1966), Magda Davitt (2017), Şüheda Davitt (2018), Şüheda Sadakat (2019) adlarıyla anılan, daha doğrusu ataerkilliğe ve Batı’da bundan kaynaklanan ebeveyn tahakkümüne itiraz ederek anılmak istediği ismi kendisi

Siyaset ile kültür kelimelerinin birbirlerinin yerini alacak ya da birbirlerine vekalet edecek şekilde kullanıldıklarına dair yazdığımız son iki yazıda ulaştığımız ilgili hükümleri ve sonuçları daha da anlaşılır kılmak üzere birkaç örnek vermeyi düşünürken
Sinéad Marie Bernadette O’Connor
(d. 1966),
Magda Davitt
 (2017),
Şüheda Davitt 
(2018),
Şüheda Sadakat
(2019) adlarıyla anılan, daha doğrusu ataerkilliğe ve Batı’da bundan kaynaklanan ebeveyn tahakkümüne itiraz ederek anılmak istediği ismi
kendisi seçen
İrlandalı kadın şarkıcının vefat ettiğini öğrendim.

Daha baştan şunu belirterek yazımı sürdürmeliyim:

Diğer isimleriyle ortaklığı bakımından Şüheda Davitt adına itibar ederek söyleyecek olursak, Şüheda Davitt’in vefatıyla, dünyanın herhangi bir yerinde aynı adla onunla aynı vakitte vefat eden Şüheda adlı başka bir Müslüman kadının vefatı arasında bir fark görmeyiz.

Vefat haberlerini duyduğumuzda her iki Şüheda ikisi için de rahmet diler ve aynı maksatla üç İhlas, bir Fatiha suresi okuyup, ruhlarına bağışlarız.

Çünkü bizim için değerli olan iki Şüheda’nın da Müslüman olarak vefat etmiş olmalarıdır.

Fakat günümüz siyaset – kültür algısına göre Şüheda Davitt’in dünyaca ünlü bir şarkıcı olması onun vefat haberini kendiliğinden önce çıkarır. Zira onun vefat haberi, ferdî siyaseti ve/veya müzikle
görünme
gayreti bakımından diğer Şüheda’nın vefat haberini anında geri plana iter.
Bu durum bizim, Müslüman Şüheda Davitt’in hayatına ve vefatına olan mezkur ilgimizi de doğrudan kendisine katarak
maddi
leştirir.
Çünkü o şarkıcılığıyla, daha açık bir söyleyişle yaşarken herkesin
seyri
nde bulunma,
sahne
yoluyla
görünür
lüğü bizzat
talep etme
cihetlerinden, kendisiyle aynı ecel vaktinde ortaklaşan meçhul bir Şüheda’dan bilinçli olarak ayrışmıştır.
Biz de onun bu ayrışmasına gayri ihtiyari –kendi zamanımızın ilgili bakış tarzına tutsak olarak- itibar ediyor olmamız nedeniyle, ondan
adı Şüheda Davitt olan şarkıcı
olarak değil, dünyanın hatırlı sahnelerinde boy göstererek ünlenmiş
Şarkıcı Şüheda Davitt
olarak söz ederiz.

Bir sanatçının değeri havarileriyle ve havarilerinin onun hakkında ürettikleri efsanelerle belirginleşir.

Bu manada Şüheda Davitt, daha ilk adıyla efsane sahibi olmuş gibi görünüyor.

Zira adı bağımsızlıkla eş anlamı olarak kullanılan İrlandalı O’Connor’dan kaynaklanıyor. Sonrasında efsanesi -tahmin edileceği üzere- duygusal bir yön kazanıyor: Anne şiddetine maruz kalarak, müzik yeteneğini geç keşfeden çocuk!

Konu yeteneğe bağlanınca Şüheda Davitt’in zaten kendiliğinden seçkin sayılan bir müzik cemaatine katılması, bu bağlamda hikayesinin Barbara Streisand, Bob Dylan, Bono, Prince, Morco Pironi’nin… hikayeleriyle birleşerek yaygınlaşması gerçekleşiyor.

Sonrasında şarkıcılığı protestlikle tahkim ediliyor: Grammy ödülünü reddediyor örneğin, kadın hakları vb. konularda insan oluşlarını ve insan olarak yaşamayı ciddiye alanların dikkatlerini çeken şeyler söylüyor. Hatta cinsel taciz meselesinde Papa’ya kafa tutuyor.

Şüheda Davitt’in en büyük protest çıkışı, 2018’de sosyal medyadan
Müslüman
olduğunu bildirmesiyle gerçekleşiyor. Bu tarihe kadar Şüheda Davitt’e sanatçı olması nedeniyle
sıra dışı insan
olma hakkını tanıyan kafirler, onun Müslüman olduğunu öğrendikleri anda bu hakkı ondan alarak, onu hemen delilikle niteleyiveriyorlar ve on yedi yaşındaki oğlunun intiharı etmesi üzerine de (2022) onu acılı bir anne olarak değil, deliliği artmış bir kadın olarak vasfediyorlar.

Zikrettiğimiz süreçteki kırılmanın iman ve kütür ayrımına oturduğu kuşku götürmüyor.

Zira, mukaddes kitaba, insanın kendi insanlık vasatında yaşamasına saygı göstermeyen kafirlerin, Mezopotamya geleneğine (ve ahdine) uygun olarak hicaba bürünen, kadınların birer arzu objesine, kumar masalarında birer zevk tavşanına dönüştürülmesine itiraz eden bir sanatçıya saygı göstermeleri zaten hiç mümkün görülmüyor.

Oysaki Şüheda Davitt’in önce şarkıcı ve sonrasında Müslüman olmasında, müziğin değerini pekiştiren öyle çok malzeme var ki…

Örneğin onun merhamet, daha genel bir söyleyişle vicdan meselesi olarak tepki verdiği hususlara,
tevacüd – vecd – vücut
vicdan
idrakine ve tecrübesine tabi olarak müzik üzerinden ulaşma ihtimali nasıl gözetilmez, merak edilmez, araştırmaya layık görülmez, bunu anlamak mümkün değildir.

Ama mevcut siyaset-kültür eşitlenmesi ve iman ile küfür farkı yürürlükte kaldığı sürece bu böyle olacaktır.

Yine de buna rağmen Şüheda Davitt, bir sabah uyandığında kendisini şarkısı olan bir kuş ve şarkısı olan bir kuş bir sabah uyandığında kendisini Şüheda Davitt olarak görmeye devam edecektir.

#Aktüel
#Şüheda Davitt
#Ömer Lekesiz