Türk sinemasının öncü isimlerinden Ayşe Şasa'nın vefatının ikinci yıl dönümüydü bu hafta.
Ayşe Şasa, sadece iyi bir senarist değildi; hem bir film düşünürü hem de genç, parlak kuşakların elinden tutan, önaçan bir öncüydü.
iliklerine kadar yaşayan ve
, bu ülkenin ruh köklerini kurutan, kültür ve sanat dünyasını çölleştiren bu travmanın nasıl aşılabileceğinin somut bir timsaliydi.
Türkiye'deki
çok iyi bilen ve bizim aynı anda
nasıl hayata geçirilebileceği üzerinde kafa yoran bir düşünürdü.
bir yazardı. Gerek Türk film düşüncesinde bir milat olan Yeşilçam Günlüğü kitabında, gerekse diğer anlatı kitaplarında bu
bütün boyutlarıyla görmek mümkündü.
Ayrıca hayatı da
gibiydi Ayşe Şasa'nın...
Ayşe Şasa,
Hakikatle buluşmanın bedelini fazlasıyla ödedi. Rabbimiz de, rahmetiyle muamele etti ve Ayşe Şasa, İslâm düşüncesinin, sanatının ve hayatının insanı sımsıkı kavrayan, yücelterek tutup ayağa kaldıran dünyasına nüfûz etmeyi başardı.
devşirdiği tatları, ufukları genç kuşaklarla heyecanla, coşkuyla paylaşmaktan hiç bir zaman çekinmedi.
Ayşe Şasa, benim için
, her an, hiç durmadan gürül gürül akan
, her dâim hakikat bahçesinden taptaze yemişler devşiren, devşirdiği yemişleri etrafındakilere ''
''la sunan
demekti.
Ayşe Şasa, benim için,
yalnızca sinemamızın değil, düşünce ve sanat dünyamızın da diriltici ve herkese ruf üfleyici ruh köklerine nasıl kavuşulabileceğinin yollarını gösteren,
demekti.
Ayşe Şasa, Türkiye'de,
Türkiye'de gerek Türk sinemasının tarihi, gerekse film düşüncesinin serüveni bir Ayşe Şasa'dan önce, bir de Ayşe Şasa'dan sonra diye iki döneme ayrılarak anlaşılabilir ve yazılabilir ancak.
O yüzden Ayşe Şasa, Türk sineması'nın ve Türkiye'de film düşüncesinin serüveninin hem anlaşılmasında hem yazılmasında hem de gelecekte neler yapılabileceğinin belirlenmesinde milat'tır.
Türkiye'de
öncü bir yazar ve
olarak da Ayşe Şasa bir milattır.
Bu ülkede, gerek sinema yapan, gerekse hem sinema üzerinde düşünen, hem de sinema üzerinden ülkemizin ve dünyamızın sanat, hayat ve düşünce sorunlarını bir medeniyet meselesi olarak belirleyen, yazan ve ''konuşan''
emeği çok büyüktür.
Ayşe Şasa'nın Dergâh dergisinde yayımlanan yazılarından oluşan Yeşilçam Günlüğü başlıklı kitabı, film estetiği, film dili; dünyaya armağan edeceğimiz sinemanın estetik, kültürel ve fikrî kaynakları, temelleri; özelde sinemanın, genelde bütün sanatların ve düşünce hayatımızın entelektüel sorunları üzerinde yazılmış
.
başvuracağı, elinden düşüremeyeceği, dönüp dönüp yeniden bakmadan edemeyeceği
Sadece sinema üzerinde düşünen, yazan kişilerin mi?
Yeşilçam Günlüğü. Ayşe Şasa'nın kitabı, hem Türk sinemasının, hem de dünya sinemasının estetik ve entelektüel sorunlarını özlü, kusursuz bir Türkçeyle -filmleri, sinema akımlarını filmik, estetik ve idrak biçimleri üzerinden çarpıcı bir dille- tartışan bir rehber metin.
Ayşe Şasa tastamam bilge, derviş bir insandı.
Çabası, yalnızca düşünmek ve yazmaktan ibaret olmayan;
hareket etmekten bir an bile geri durmayan; dünyanın dört bir tarafına uzanan telefonlarıyla, ''sesiyle'', ''soluğuyla'' kendi fildişi kulesinden size yol gösteren, önaçan, öncülük yapan; sayısız insanın elinden tutan bir öncü; şu kafası karışıklar ortamında zihninizi zonklatan, sizi ''tedirgin eden'', ''uykularınızı kaçıran'', bunu vazife bilen
Ayşe Şasa, kısacası,
ve bu çilenin gelecek zamanları büyütüp besleyecek
.
Ayşe Şasa'nın eksikliğini her zaman hissedeceğim yüreğimde. Ayşe Şasa, yeri doldurulamayacak nadide bir çiçek'ti. Bu hakikat çiçeğini ve mirasını gözümüz gibi koruyalım, besleyip büyütelim ve gelecek kuşaklara armağan edecek bir çaba içinde olalım diyorum.
O yüzden -film felsefesi, iletişim felsefesi ve diğer çalışmalarım çerçevesinde yaptığım teorik yolculuklarımı, kavramlaştırmalarımı kitaplaştırmayı ertelediğim, üzerinde özene bezene, titizlikle çalıştığım, demlenmeye duran ''
bunu yaşarken kendisine de söylemiştim; çok sevinmişti. Ona olan borcumu/zu ödemenin yollarından biri bu, diye düşünüyorum.
Allah, Ayşe Abla'ya, rahmetiyle muamele etsin. Amin.
*
Not: Önceden yayımlanan bu yazımı gözden geçirerek bazı ilâveler yaparak yeniden yayımlıyorum.
BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez. BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz. Piyasa verileri iDealdata Finansal Teknolojiler A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. BİST hisse verileri 15 dakika gecikmelidir.