T Ü R K İ Y E ' N İ N B İ R İ K İ M İ |
||
Y A Z A R L A R | 10 OCAK 2006 SALI | ||
|
Sünnet üzere yapılacak kesim uygulaması, aşağıdaki gibidir: Keskin ve büyük bir bıçak hazırlanarak, kurbanın gözünden uzak bir yere konur. Hayvanın ayakları ve yüzü kıbleye gelecek şekilde, sol yanı üzerine yatırılır. Sağ arka ayağı dışındakiler bağlanır. Bu sırada -varsa- diğer kurbanlıkların bu anı seyretmemesi sağlanır. Hayvan yatırıldıktan sonra şu dualar okunur: 1) "Allahumme, Hâzâ Minke ve İleyke." (Allahım, bu sendendir ve yine sanadır) 2) "İnnî Veccehtu Vechiye lillezî Fatara's-Semâvâti ve'l-Arda Hanîfen. Vemâ Ene mine'l-Müşrikîn." (Şüphesiz Allah'ı bir tanıyan olarak, yüzümü, gökleri ve yeri yaratan Allah'a yönelttim : En'am, 6/79) 3) "İnne Salâtî ve Nüsükî ve Mahyâye ve Memâtî lillâhi Rabbi'l-Alemîn. Lâ Şerîke leh." (Şüphesiz, benim namazım da, ibadetlerim de/kurbanım da, hayatım da, ölümüm de hiçbir ortağı olmayan âlemlerin Rabbı Allah'ındır: En'am, 6/162) Dualar okunduktan sonra tekbir getirilir ve Bismillâhi Allahu Ekber denerek hayvan kesilir. Bütün yukarıdaki dualar yapılmayabilir, ama Bismillahi Allahu ekber asla unutulmamalıdır. Hayvan böylece kesildikten sonra, tamamen ölünceye ve sükûnet buluncaya kadar beklenir. Tamamen ölmeden yüzmeye başlamak, omuriliğe bıçak saplamak vb. azap verici davranışlarda bulunmak mekruhtur. Kurban etleri ve diğer aksamı Mükellefin ve aile halkının kurban etinden yemesi müstehaptır. Efdal olan, kesilen kurbanın üçte birini kendi evinde yemektir; üçte birini akraba ve dostlara dağıtmak, kalan üçte birini de fakir fukaraya dağıtmak menduptur. Kurban etinin bütünüyle tasadduku caiz olduğu gibi, tamamının ev halkı için saklanması da caizdir, ancak efdal olan yedirme ve tasadduktur. Bununla birlikte, kendi aile üyeleri kalabalık ve orta halli olanların, kurbanlığı tamamen kendilerine ayırıp saklamaları menduptur. Kasap ve kesene, kurbanın etini ücret olarak vermek helal değildir. Kurbanı kesen fakir olursa da aynı hüküm uygulanır. Kurban etlerinin satılması caiz değildir. Sahibi kurban derisini evde kullanabilir. Deri vb. maddesi kalabilecek şekilde kendisinden faydalanılan, yani tüketim malı olmayan maddeleri satış suretiyle değiştirilebilir, ancak kendisinden faydalanılamayanın para vb. karşılığında satılması helal değildir. Buna rağmen satış yapıldıysa, bu satış geçerlidir. Kurban derisi ve diğer aksamı dağıtılacağı zaman ilkin bunlar fakirlere verilir. İstifadesi daha çok olursa din ve millet yararına çalışan güvenilir kurumlara da verilebilir. Kurban etleri, Müslüman olmayanlara da tasadduk ve ikram edilebilir. Kurban Bayramı'nız mübarek olsun.
|
|
Ana Sayfa |
Gündem |
Politika |
Ekonomi |
Dünya |
Aktüel |
Spor |
Yazarlar Televizyon | Sağlık | Bilişim | Diziler | Künye | Arşiv | Bize Yazın |
Bu sitede yayınlanan tüm materyalin her hakkı mahfuzdur. Kaynak gösterilmeden çoğaltılamaz. © Yeni Şafak Tasarım ve içerik yönetimi: Yeni Şafak İnternet Servisi |