Bugünkü Yeni Şafak |
|
|
Mihrab İstanbul En Güzel Kur'an-ı Kerim Okuma Yarışması'nda ülkemizde ilk kez hafızlarla birlikte hafizeler de yarışacak. Elemeleri Fatih Camii'nde karma yapılacak bu yarışmaya Diyanet İşleri 'olur' fetvası verirken, ilahiyatçılar da kadınların erkekler huzurunda Kur'an-ı Kerim okumasında sakınca olmadığını dile getiriyor.
AYŞE OLGUN / İSTANBUL
Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi emekli öğretim üyesi ve aynı zamanda bestekar olan jüri üyelerinden Dr. Mehmet Ali Sarı, en büyük arzularının finale kalacaklar arasında bayan hafızelerin de yer alması olduğunu dile getirdi. İlahiyatçı kimliğinin yanında bestekar da olan Sarı, Kur'an'da okunan makamların müzik olarak algılanmasının doğru olmadığını ifade ederek, "Okunan herşeyden önce Kur'an-ı Kerim'dir ve bu metni kadın olsun erkek olsun herkes yüksek sesle ve makamına uygun olarak okuyabilir" dedi. Diyanetten 'olur' Bu arada Malezya, Endonezya gibi İslam ülkelerinde erkeklerin yanısıra bayanların da bu tür yarışmalara katıldığı biliniyor. Etkinliği düzenleyen Neva Yapım Organizasyon Koordinatörü Necati Aslan Özdemir, ülkemizde bayanların erkeklerle birlikte ilk kez yarışacağını ve bu yüzden yarışma öncesi Diyanet İşleri Başkanlığı'ndan fetva istediklerini söyledi. Sözlü olarak 'olur' cevabı aldıklarını belirten Özdemir, yazılı cevabı ise beklediklerini dile getirdi. Öte yandan İslam tarihinde önemli kadın hafizeler yer alıyor. Bunların başında Paygamber Efendimiz(sav)'in eşleri Hz. Hatice ve Hz. Ayşe geliyor. Yine Hz. Ebu Bekir'in torunu Ayşe bint Talha, İslam Alimi Muhammed Sirin'in kızı Hafsa bint Sirin, Hz. Hasan'ın büyük torunu Seyyide Nefise, Sahabe Ebu Derda'nın hanımı Um ed Derda, Sahabe Enes r.a'nın annesi Üm Enes ilk akla gelenler. İKİ JÜRİ KONSERVATUVARDAN ALANINDA uzman 7 kişiden oluşan jüri, Kur'an-ı Kerim yarışmasında hafızları dinleyecek ve Kur'an-ı Kerim'i güzel sesle, kural ve kaidesine uygun bir şekilde düşünerek okuyan yarışmacıları seçecek. Konservatuvar mezunu iki jüri üyesi ise Kur'an okuma yarışmasında hafızların üslup ve makam bilgisini değerlendirecek. Jüri heyetinde Prof. Dr. İsmail Karaçam, Doç. Dr. Nihat Temel, Yard. Doç. Dr. Fatih Çollak, Dr. Mehmet Ali Sarı, Habil Öndeş, Ramazan Pakdil ve Talip Akbal yer alıyor. FİNALE KALANLAR ÖZEL EĞİTİLECEK İSTANBUL çapında düzenlenen yarışmada hafızlar Fatih Camii'nde gerçekleştirilecek elemeye katılacaklar. Finale kalan yarışmacılar jüri üyeleri tarafından hazırlanacak ve eğitilecekler. Süleymaniye'de gerçekleşecek final belki de İstanbul'un uzun süredir unutulan önemli bir özelliğini ortaya çıkaracak: Kur'an en güzel İstanbul'da yorumlanır. Bu yıl İstanbul çapında gerçekleştirilecek olan Kur'an-ı Kerim okuma yarışması gelecek yıl Türkiye çapında yapılacak. Kur'an'ı güzel okuma yarışmasını dünya çapında düzenlemeyi hedefleyen Mihrabİstanbul yetkilileri, uluslararası Kur'an okuma yarışmasına da hazırlandıkları müjdesini verdi. MALEZYA ÖNCÜ OLDU Hayrettin Karaman: İslam ülkelerinde özellikle Malezya'da yıllardan beri bu tür organizasyonlar gerçekleştiriliyor. Halk en büyük camide toplanıyor ve tezahürat eşliğinde yarışma yapılıyor. Kuran'ı Kerim'i en güzel okuyan Malezyalı iki şampiyon hanım 1970'lerde Türkiye'ye de gelmişti. Bizim İslam Enstitü'sünde de Kur'an okudular. Malezya bu işin bayraktarlığını yaptı. O günlerden aklımda kalan intiba o hanımların okuyuşlarına karşı büyük bir hayranlık duyulduğuydu. Herkes günlerce onların seslerini kasede alarak dinledi. Yanlış hatırlamıyorsam, biri Rukayya öteki Meryem Cemile idi. Tabiiki İslam ülkelerinde yapılan herşeyin meşru olması gerekmez. Aksine içtihadlar olsa da kadın sesi haram değil. Benim de katıldığım İmam-ı Gazali'nin de savunduğu görüş kadın sesinin avret yani kapanması gereken bir şey olmadığıdır. Yani haram olmadığıdır. SAKINCA GÖRMÜYORUZ İslam alimi Halil Gönenç: Kadın sesi haram değildir. Eğer kadının sesi fitne doğuracaksa haram olarak kabul edilir. Kuran'da da kalbi hastalıklı olanlara karşı sesin şehvetli bir şekilde kullanılması konusunda uyarı yapılıyor. Bu yüzden kadınların erkeklerin ve erkek hocaların huzurunda Ku'ran-ı Kerim okumasında bir sakınca yok. Aslında ayrı ayrı yani kadın ve hanımlar ayrı ortamlarda Kur'an-ı Kerim okusa daha iyi olur, ancak birlikte okumalarının da bir sakıncası yok. Bunun örnekleri Malezya'da var. ŞER'İ YASAK YOK Prof. Dr. İsmail Karaçam Hanımların gerek hanımlararası gerekse karışık bir şekilde Kur'an-ı Kerim okumasında şer'i bir yasak yok. Dünyada Endonezya'da her sene Ramazan'da beynelmilel müsabaka yapan erkekler olduğu gibi, bu müsabakaya katılan kadınlar da var. Televizyonlarda da bu müsabakalar yayınlanır ve kadınlar burada tüm cemaate ve televizyondan tüm halka Kur'an-ı Kerim okur. Bu müsabakaları biz kendi ülkemizde artık yapmak istiyoruz. BİZDE NİYE OLMASIN?
Dr. Mehmet Ali Sarı (İlahiyat hocası, bestekar): "İslam tarihinde hanımların erkeklerin bulunduğu ortamlarda hadis okuduklarını görüyoruz. Kadınlar hemcinsleri arasında da erkekler arasında da kuran okumasında tesettüre riayet ettikleri müddetçe bir sakınca yok. Bunun diğer İslam ülkelerinde örneği var. Bizde niye olmasın?
|
|