Doğru reyting okuması

04:0020/08/2017, Pazar
G: 17/09/2019, Salı
Sema Karabıyık

Yaz dizileriyle sonbahar ekranına hazırlık yapılırken; dizimiz gün birincisi haberlerinin ne kadar yanıltıcı olduğu, ekranın boş olduğu yaz aylarında sıralamadan ziyade oranların belirleyici olduğu daha önce tecrübe edilmişti. Dizi ismi ve kanalı önemli olmaksızın, dizi reyting listesinin zirvesinde ama izlenme oranı maliyetini karşılamayacak kadar düşük olduğu gibi, rakipleri yayına girdiğinde aynı oranla onucu sıraya kadar gerileyeceği aşikar. Yaz ayları boyunca 2,5-3,5 bandında izlenme oranına

Yaz dizileriyle sonbahar ekranına hazırlık yapılırken; dizimiz gün birincisi haberlerinin ne kadar yanıltıcı olduğu, ekranın boş olduğu yaz aylarında sıralamadan ziyade oranların belirleyici olduğu daha önce tecrübe edilmişti. Dizi ismi ve kanalı önemli olmaksızın, dizi reyting listesinin zirvesinde ama izlenme oranı maliyetini karşılamayacak kadar düşük olduğu gibi, rakipleri yayına girdiğinde aynı oranla onucu sıraya kadar gerileyeceği aşikar. Yaz ayları boyunca 2,5-3,5 bandında izlenme oranına sahip bir dizi hakkında, gün birincisi, reyting listesinin zirvesinde haberleri yapıldıktan sonra sonbaharda final kararı verildiğinde, seyircinin tepkisi kanala yöneliyor, dizi birinci idi neden yayından kaldırıldı şeklinde. Seyircilerin bir kısmı ne anlattığı nasıl anlattığı önemli olmaksızın, hikayenin bütününü önemsemeksizin, sevdiği oyuncu ya da karakterin bir ömür ekranda kalmasını arzu ediyor.


Reyting listesini doğru okumak ve yorumlamak her açıdan önemli. Doğru okunup yorumlanmadığında gün birincisi olan dizi neden final kararı aldı haberi yapılarak gülünç duruma düşülebiliyor. Ki bahsi geçen dizi kış ekranında daha yüksek izlenme oranı yakalamasına rağmen reyting listesinde dördüncü sırada yer alıyordu. Hikayenin ve karakterlerin yorulduğu, tekrara düştüğü dikkate alındığında, deneme süresi olarak kullanılan boş yaz ekranı final zamanının geldiğini söylerken, dizisini ekranda tutmak isteyen yapımcı kaynaklı haberlerle sonbahar uzatması yapılmaya çalışılıyor. İnternet medyası, TV kanalı kaynaklı final yapacak haberleri ile yapımcı kaynaklı sonbaharda devam edecek haberlerinin düellosuna sahne oluyor. Aynı temalar etrafında ayrılık barışma konseptli büyük aşk hikayesinin yanında, komedi damarından beslenen yan hikayelerin de tekrara düştüğü ve tükendiği kabul edilse, reyting listesi manipülasyonuna ihtiyaç kalmayacak.

Aşk-ı Roman

Seyirciyle alay edercesine TV8’de Aşk-ı Roman’ın fragmanları dönmeye başladı. Songül ve Kaan bu sefer kavuşabilecek mi anonsu eşliğinde. Songül ve Kaan, Seda Sayan’ın izdivaç formatından iki “karakter”. Songül uzunca bir süre Nurullah ile ayrılmalı barışmalı bir aşk hikayesine imza atmıştı. İkili programın göz bebeği, vazgeçilmezi idi. Hikayeleri tükendiğinde, ilişki adına her türlü tema kurgulanıp tüketildiğinde yeni görüşmelere yelken açtılar. Uzunca bir süre ikisine de yeni talipler geldi, birbirlerine attıkları laf ve göndermeler ile gündemde kaldıktan sonra yeni ilişkilere yelken açtılar. Her bulduğu boşlukta dans eden roman kızı Songül, Kaan ile ikili olduktan sonra TV8’e transfer olmayı başardı ama Nurullah’la birlikte!

İzdivaç formatı içinde editörler, çiftlerin ilişkilerine gizli kurgu ile müdahale yokmuş gibi müdahale ediyorlardı. Verilen görev, yaşanan gelişme eşliğinde doğaçlama yapılıyordu. Şimdi alenen bir senaryoya bağlı olarak kavuşma kavuşamama oyununu oynayacaklar.

Rol yapmıyormuş gibi kesilen roller, kamera yokmuş gibi kendini oynayan karakterler, bu sefer kesilen rollerin herkes tarafından bilindiğinin bilincinde ve farkında olarak geçecekler kameranın karşısına.

Kendini başarıyla oynayan kişilerin bir kurmaca içinde rol yapamadıkları, başka bir karaktere bürünemedikleri, hatta o kurmaca içinde kendilerini oynamak konusunda dahi yetersiz kaldıkları daha önce tecrübe edilmişti.

Gerçek insanın gerçek hikayesini izlediğini zanneden seyirci, gerçek zannettiği kişi alenen bir senaryo ve kurgu içinde karşısına çıktığında ne tepki verecek, takipçisi olacak mı görmüş olacağız hep birlikte.

Müdahale yokmuş gibi müdahalenin en başarılı örneği Kısmetse Olur stüdyolarında yaşandı iki yıl boyunca. Kabul edilmekte zorlanılsa da izdivaç formatlarının içeriği Kısmetse Olur’dan önce ve sonra olarak gözle görülür şekilde değişikliğe uğradı. VTR ilişkilerindeki müdahaleler dikkatli gözlerden kaçmadı. Kısmetse Olur karakterlerinin diğer realiti şov stüdyolarında trajik hayat hikayeleri ile boy göstermeye devam etmeleri realiti şovlar gerçeklik kurgusundan ibaret sözünü destekliyor.

#Televizyon
#Reyting